Wat is het geheim van een goede storyteller?

DOOR CHARLOTTE DEN HARTOGH


Je hebt een verhaal en een geweldig verhaal.
Het verschil zit hem in wie het verhaal vertelt. Want een goed verteld verhaal kan wonderen verrichten. Niet voor niets noemde The New York Times de kunst van storytelling ‘een strategisch wapen met onvoorstelbare kracht.’ Het mooie is: iedereen kan leren een geweldig verhaal te vertellen. Storytellers zijn we allemaal. Als je maar weet uit welke elementen een krachtig verhaal is opgebouwd en hoe je de vertaling naar papier maakt.

 

Storytelling als verkoopmiddel

Voor zowel je onderneming als voor je personal brand is een inspirerend en levendig verhaal de blauwdruk voor een sterke identiteit, en rooskleurige toekomstscenario’s. Het toont aan waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt met je bedrijf.

De reden waarom het bedrijfsleven storytelling als communicatiemiddel heeft omarmd, is dat ons brein is gebouwd om verhalen te snappen. Verhalen roepen emotie op, zetten zintuigen op scherp, prikkelen de fantasie en kunnen dagen later nog tot nieuwe inzichten leiden. Kortom, verhalen zorgen voor beroering en ontzag. Hierdoor blijft de boodschap veel beter hangen, in tegenstelling tot het opsommen van droge feiten en cijfers.

3 elementen van een geweldig verhaal 
Om een verhaal spannend te maken, is opbouw belangrijk. Personages (of ‘helden’) maken een ontwikkeling door, die begint met grote tegenspoed en eindigt met een levensles. Dit is de klassieke verteltechniek om je publiek te inspireren. Begin dus klein, zorg dat je doelgroep zich in het verhaal herkent, en dat die ervaring een leermoment wordt. De 3 elementen op een rij:

5
Het triggermoment:

dit is het moment waarop alles fout gaat.

5
De transformatie:

dit is het moment waarop je de mislukking overwint en goede dingen op je pad komen.

5
Levensles:

wat heeft je ervaring je opgeleverd, wat bruikbaar is voor de lezer.

Deze 3 elementen kun je vooral goed verwerken in het schrijven van je Over mij-pagina en je blogs.

 

De volleerd storyteller

Hoe herken je de volleerd storyteller? Die weet dubbelheid, of subtekst, in zijn verhaal aan te brengen. Twee tegengestelde emoties die tegelijkertijd plaatsvinden. In gesproken taal is subtekst zeggen dat het goed met je gaat en ondertussen zenuwachtig op je nagels bijten: rust en zenuwen. In beeld zijn dit twee mensen die hand in hand uit een brandend flatgebouw springen: liefde en dood. In het geschreven woord is subtekst schrijven dat je ongelofelijk veel zin hebt in iets, maar het tegenovergestelde menen. En dat is voor de lezer alleen duidelijk als je dat in de juiste context plaatst.

 

In spreekstijl schrijven

Om een verhaal op papier levendig te maken, gebruik je spreekstijl. Dat betekent niet dat je letterlijk een gesprek uit de werkelijkheid overneemt. Want een real-time gesprek gaat van de hak op de tak, waarbij je woorden inslikt of juist herhaalt. Al pratend, improviseer je. Waardoor je verhaal minder bondig is dan in geschreven vorm. Geschreven tekst vraagt sowieso om stilering, dus is altijd ‘gemaakt’. Wat met spreekstijl wel wordt bedoeld, is het gebruik van informele woorden, zoals ‘nou’ en ‘niks’. En het letten op ritme. Spreek je tekst daarom hardop voor om te horen of het mooi klinkt. Ook punten en komma’s hebben invloed op het ritme. Dus hardop schrijven helpt.

Maak je tekst ook persoonlijk door vanuit jezelf te schrijven. Lezers hebben het snel door als je een rol speelt. Persoonlijk schrijven is ook emoties uitdrukken en oproepen, door jezelf of de lezer iets te vragen of ergens je ongezouten mening over te geven.

Als je verhaal in elk geval maar een verandering in gang brengt, dan weet je dat je goed bezig bent.

Pin It on Pinterest

Share This