Originele content bestaat niet

DOOR CHARLOTTE DEN HARTOGH


Content is king. 
Je weet dat het waar is. Maar je kan het tegelijk niet meer hóren (het is tenslotte al 22 jaar geleden dat Bill Gates de term introduceerde). Wil je echter online gezien worden, dan zal je met originele en relevante content moeten komen. Genoeg reden om acute schrijfkramp te krijgen. Maar: wat betekent origineel eigenlijk? En hoe authentiek kun je in deze tijd met 2,2 miljard Nederlandse webpagina’s nog zijn? In deze blog wil ik de zweem van geheimzinnigheid rondom originaliteit doorbreken. Zodat jij weer vrijuit durft te creëren. Gewoon, omdat het leuk is.

 

Alles is een reactie

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: originele content bestaat niet. Als de definitie van origineel is dat je iets nieuws schept, iets wat nog nooit eerder gemaakt of geschreven is, bespaar je dan de moeite van het oorspronkelijk willen zijn. Alles wat je bedenkt is een reactie op wat er al is. En dat is helemaal niet erg.

Ideeën liggen op straat

Picasso zei al: je zoekt niet, je vindt. Ook beeldhouwers beweren dat de vorm al in de steen zit. En die steen? Die vind je als ondernemer op Amazon (of een andere site met boekreviews). Want een boekreview over een onderwerp dat raakt aan jouw dienst of product, bevat veel bruikbare informatie. Wat zijn de onderwerpen waar jouw ideale klant het meest aan heeft gehad? Gebruik dit als basis voor social media, blogs of zelfs websiteteksten.

Kijk ook eens naar het commentaar van je ideale klant onder de blogs van vakgenoten. Ook daarin vind je aanknopingspunten om over te schrijven.

 

Communicerende blogs

Toen we het nog over de ‘blogosphere‘ hadden, waren blogs sowieso veel meer met elkaar verbonden. Waar de ene blogger een balletje opgooide, ving de andere blogger dat op. Blogs communiceerden met elkaar. Nu worden onderwerpen meer geclaimd, in de hoop iets unieks te vertellen te hebben. En daardoor op te vallen. Maar zolang je niet letterlijk kopieert (ja, dat is diefstal), kun je gerust voortborduren op wat er al is. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een interview met een andere ondernemer of blogger, als je meer wilt weten over een onderwerp.

 

Behoefte van de doelgroep

Nog steeds geen inspiratie? Marketinggoeroe Seth Godin schrijft in zijn boek This is marketing: ‘You can’t be seen until you learn to see‘. Waarmee hij bedoelt dat je als ondernemer pas echt relevante content maakt, als je weet waar je doelgroep behoefte aan heeft. Met andere woorden: verzin het niet zelf, maar doe onderzoek. Bestudeer je klant. Ga in gesprek. Welke verhalen vertelt je klant over zichzelf, waar jij op kan aanhaken? En waar jij een positieve verandering in kan realiseren?

Zorg online óók dat je bent waar je ideale klant is. Onderzoek waar ze zich mee bezig houdt en waar ze van droomt. Dit is allemaal inspiratie voor je eigen content. Maak de term ‘content is king’ in elk geval niet groter dan die is.

Nieuwsgierig naar wat YBSH voor jouw content kan doen? Stuur ons een mail! Dat kan naar: hallo@ybsh.nl

Pin It on Pinterest

Share This